Om oss
MAGDANSEN ÄR BLAND DE ÄLDSTA DANSFORMERNA SOM FINNS ÄN IDAG
Magdansen har genom historien utgjort en betydelsefull aspekt av den arabiska kulturen. En av de äldsta sociala dansformerna i Mellanöstern och Nordafrika, känt som Raks Beledi på arabiska, översätts till “folkdans” eller “dans för landet”. Ursprunget och historien kring magdansen har gett upphov till olika teorier, och en av dessa hävdar att dansen utvecklades som en form av fysisk terapi för kvinnor inför och efter barnafödseln.
Enligt denna teori fungerade magdansen som ett terapeutiskt medel för att stödja kvinnor under graviditet och i tiden efter förlossningen. Dansens rörelser var avsedda att lindra spänningar i höfterna, öka ledernas rörlighet, stärka musklerna och främja en förbättrad hållning.
Magdanscenter fungerar i egenskap av en dansskola med ett betydande fokus på välbefinnande
Vi strävar efter en harmonisk gemenskap genom att sprida glädje och positivitet. Vår inriktning är att stödja medlemmarna i att förvärva grundläggande färdigheter och kunskaper som möjliggör deras fortsatta utveckling inom den förtrollande konstformen. De engagerade instruktörerna, specialiserade främst på den egyptiska stilen och ibland även den libanesiska stilen, bidrar till medlemmarnas konstanta inlärning.
Vi arrangerar årligen workshops med varierande teman för att berika medlemsupplevelsen. Vår prioritet är att skapa en atmosfär där varje individ känner sig sedd, hörd och får ett personligt bemötande. Som en etablerad förening har vi många nöjda medlemmar och varje termin anordnar vi dansuppvisningar eller middagar. Dessa evenemang skapar en mötesplats där medlemmarna kan umgås, visa upp sina färdigheter, njuta av orientalisk mat och delta i gemensam dans.
Föreningen fungerar som en dansskola och erbjuder kontinuerliga magdanskurser där medlemmarna kan fördjupa sina kunskaper. Med ett tydligt terminsschema inkluderar medlemsavgiften terminsavgiften, och alla intäkter används för att vidareutveckla föreningen och täcka dess utgifter.
Vårt övergripande mål är att sprida förståelse för den orientaliska kulturen genom konsten och samtidigt bygga broar mellan kvinnor och män med varierande åldrar och bakgrunder. Hos oss är alla hjärtligt välkomna att delta och bidra till den kreativa och inkluderande atmosfär vi strävar efter att skapa.
Instruktörer
Våra talangfulla instruktörer

Donya
Hon är en av Sveriges mest efterfrågade magdansöser med flerårig erfarenhet inom showbranschen. Deltagande som aktiv artist vid nationella och internationella evenemang präglas av över tio års koreografisk och pedagogisk erfarenhet. Hon är högt uppskattad som lärare för sina energifyllda och pedagogiska lektioner, där hon skickligt bryter ner rörelserna. Med mångårig träning i dansstilar som jazz, streetdance och salsa har hon befäst sin expertis och fortsätter passionerat sin konstnärliga utveckling.

Elnaz

Jasmina
Jamina är en aktiv soloartist, instruktör och koreograf som regelbundet uppträder på framstående libanesiska restauranger och nattklubbar i Stockholm och Uppsala. Hon har internationell erfarenhet från scener i Serbien, Malta och Polen. Med undervisningserfarenhet sedan 2011 behärskar Jasmina olika magdansstilar. Hennes fartfyllda och teknikfokuserade klasser, med pedagogisk koreografi, gör henne framstående som magdansinstruktör. Dessutom är Jasmina Zumba® och AfHo® instruktör med flera pass i veckan runt om i Stockholm.

Pishi
Pishi är en erfaren danslärare specialiserad i reggaeton, en rytmisk dansmusik med influenser från reggae, dancehall, electronica, US-rap och latinamerikanska stilar. Hennes undervisning, som fokuserar på rörlighet och tydlighet med kroppens centrum i centrum, är lämplig för både kvinnor och män. Utöver reggaeton har Pishi studerat orientalisk dans och uppträtt internationellt, inklusive med Egyptens shabistjärnor. Hon behärskar även persisk dans och leder dansgruppen Tapesh. Pishi undervisar i olika stilar som Zumba, Salsa och Streetdance med en betonad pedagogik och teknisk nedbrytning. Med undervisningserfarenhet sedan 2007 strävar hon efter att skapa framsteg, utmaningar och glädje för sina elever.